|

Automatyzacja sekwencji mailowej w Twoim biznesie online

Dlaczego warto wykorzystywać email marketing?

Bez względu na tematykę Twojego biznesu i zakres Twoich produktów i usług, email marketing jest dla Ciebie najpewniejszym i najbardziej skutecznym kanałem dotarcia do Twoich klientów i potencjalnych klientów.

Narzędzie email marketingu pozwala Ci budować i rozwijać relacje z klientami, którzy już od Ciebie coś kupili oraz tymi, którzy wyrazili wstępne zainteresowanie Twoją ofertą (zapisali się na Twoją listę mailingową). Oni już dali Ci kredyt zaufania, teraz piłeczka jest po Twojej stronie, aby nie tylko zaufania nie zawieść, ale przede wszystkim dostarczyć im to, czego potrzebują, co rozwiąże ich problem. Email marketing bardzo Ci to ułatwi.

W dodatku email marketing to relatywnie tanie narzędzie marketingowe, a początkowo może być wręcz bezpłatne.

Czy email marketing to wysyłanie newsletterów?

I tak, i nie. Newsletter wysyłany regularnie z treścią interesującą dla Twoich odbiorców jest genialnym pomysłem. Jednak jest to wymagająca forma komunikacji. Wymaga czasu, konsekwencji i stale nowych pomysłów, aby zapewnić atrakcyjne treści.

Sprytniejszym i bardziej efektywnym rozwiązaniem jest przygotowanie sekwencji emaili (nawet nie jednej!) i zautomatyzowanie ich tak, aby każdy nowo zapisujący się do Twojej bazy email otrzymywał serię kolejnych maili, które zaprojektujesz tak, aby budować tę relację i zwiększać prawdopodobieństwo kupienia od Ciebie produktu lub usługi. Mechanizm jest prosty: dzielisz się bezpłatnie porcją wiedzy z zakresu swojej ekspertyzy, a klient ma szanse Cię poznać, polubić, zaufać, a kiedy będzie gotowy to także zakupić od Ciebie produkt lub usługę. Niektórym nawet szybciej przyjdzie gotowość do zakupu.

Jak zbudować swoją pierwszą sekwencję mailową?

  1. Określ cel sekwencji.

Dla każdej sekwencji zdefiniuj sobie inny cel i zacznij najlepiej od końca. Jakiego oczekujesz efektu? Dążysz do sprzedania swojego kursu online lub ebooka? Chcesz sprzedać cykl spotkań terapeutycznych? Promujesz bezpłatną konsultację, aby zdobyć potencjalnych klientów? Budujesz społeczność i chcesz zaprosić do udziału w grupie na Facebooku? Po krótkiej analizie, masz cel swojej pierwszej sekwencji 🙂.

  1. Napisz maile do sekwencji.

Pisz z rozwagą. Nie bądź nachalnie sprzedażowa/y, ale także nie ukrywaj, że Twoja działalność to biznes i masz płatne produkty lub usługi w swojej ofercie.

Pierwszy email to doskonały moment na przybliżenie Twojej postaci jako eksperta w swojej dziedzinie. Pokaż przykłady potwierdzające Twoje doświadczenie.

Postaw na prostotę. Każdy email w sekwencji powinien mieć swój cel, a jeśli zawiera linki, to niech będzie ich jak najmniej, aby uniknąć poczucia zagubienia u odbiorcy.

Każdy email w sekwencji powinien być logicznym elementem całej układanki, jaką jest projektowana sekwencja.

  1. Zaprojektuj sekwencję emaili.

Pomyśl, jak często odbiorca powinien dostać od Ciebie wiadomość? Ile czasu dać mu po każdym na przeczytanie, przemyślenie i reakcję (jeśli jej oczekujesz). Na pewno pierwszy email powitalny powinien trafić do odbiorcy zaraz po zapisie na listę subskrypcyjną. Szczególnie jeśli za zapis, obiecałaś/eś prezent (mini-ebook? dostęp do części kursu?).

Kolejne maile powinny być wysyłane w dość krótkich odstępach czasu (tydzień czy 2 tygodnie to już dużo), ale powinny też uwzględniać czas na reakcję odbiorcy. Jeśli sekwencja ma charakter kursu i zachęca odbiorcę do wykonania pracy własnej, to daj na to 2-3 dni. Jeśli są to maile czysto informacyjne, niewymagające większego zaangażowania po stronie czytającego, to możesz je wysyłać codziennie. Całość sekwencji powinna zamknąć się w ciągu 2 tygodni, bo jest to czas największego zaangażowania i otwartości Twojego odbiorcy, który zdecydował się zapisać się na Twoją listę subskrypcyjną.

Jak sprzedawać w emailach?

Jeden z końcowych maili w sekwencji niech będzie mailem sprzedażowym, gdzie wprost przedstawisz swoją płatną ofertę. Ważne jest oczywiście wyczucie, aby nie stworzyć wrażenia nachalnego sprzedawcy wciskającego coś, czego odbiorca nie potrzebuje. Jednak pamiętaj, że całkiem otwarcie możesz to zrobić, bo subskrybent, dając Ci swój adres, wyraził zgodę na treści sprzedażowe. Dodatkowo, dzieląc się darmową wiedzą w pierwszych mailach, zbudowałaś/eś podwaliny pod tę sprzedaż.

Jak sprawdzić, czy sekwencja działa?

Jak każde działanie, także budowę sekwencji warto poddać weryfikacji i optymalizacji. Po jakimś czasie, kilku czy kilkunastu tygodniach od uruchomienia sekwencji, warto do niej wrócić i przyjrzeć się, szukając najsłabszych ogniw.

Czy maile są otwierane? Czy któryś z nich wyraźnie najrzadziej jest otwierany? Przyjrzyj się tematom poszczególnych wiadomości.

W którym momencie odbiorcy przestają otwierać lub klikać w maile? Może sekwencja jest zbyt długa?

Czy wszystkie linki są klikane? Może warto przeformułować wezwanie do działania (call-to-action)?

Czy któryś mail jest szczególnie dobrze odbierany i warto wykorzystać jego elementy w pozostałych?

Czy dużo osób wypisuje się w trakcie sekwencji? Jakaś część rezygnująca to zjawisko naturalne. Dbaj, aby jak najwięcej pozostawało z Tobą jak najdłużej.

Czy automatyzacja emaili się opłaca?

Dobrze zaprojektowana i zautomatyzowana sekwencja działa jak najlepszy pracownik. Z tą różnicą, że działania przy sekwencji i automatyzacji wykonujesz raz, a pracownikowi płacisz regularnie.

Zautomatyzowana sekwencja to istny samograj. Działa 24h na dobę, nie wymaga Twojej uwagi na bieżąco, a jednocześnie pracuje na Twoją korzyść: buduje relacje i sprzedaje Twoje produkty lub usługi.

Jeśli potrzebujesz zautomatyzowania i/lub zbudowania sekwencji mailowych w swoim biznesie online, napisz: kontakt@joannaurban.pl

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *